Ideą networkingu jest dowiadywanie się informacji o ludziach mogących mieć znaczny wpływ w pozytywnym rozwoju Twojego życia biznesowego. Nie jest wymagane bycie miliarderem, czy też największym ekstrawertykiem we wszechświecie by w efektywny sposób móc nawiązywać kontakty. Ważne jest, aby budowane relacje z innymi osobami odznaczały się trwałością - w późniejszym czasie się to się opłaci!
Networking
Jednakże pojawia się pytanie jak powinno się zacząć. Najlepiej będzie regularnie wykonywać małe kroczki. Na początek idą ludzie, których się zna zarówno w życiu prywatnym jak i publicznym. Musisz mieć oczy dookoła głowy i skupiać się na każdej informacji, która może zostać nazwana korzystną. Tak więc bądź otwartym człowiekiem, ale zamiast dużo mówić, lepiej skup się na słuchaniu.
Jakie są korzyści networkingu?
Zazwyczaj jeśli do objęcia jest jakaś dobra posada, nie daje się na jej temat ogłoszeń w gazetach czy portalach biznesowych. Informacje przekazuje się metodą bezpośrednią - usta usta. Jest to tym prawdopodobniejsze im ważniejsza pozycja jest do objęcia. Nawet gdy oficjalnie ogłosi się ofertę, znajomości w firmie mogą być korzystne. Na przykład, to znajomy może prowadzić rozmowę kwalifikacyjną, albo powiedzieć coś dobrego na temat Ciebie.
Networking - co to?
Networking to zbiór zasad:
- Pierwsze wrażenie - bierze się pod uwagę każdą sytuację, czy to jest spotkanie face to face, rozmowa telefoniczna czy maile.
- Bezpośrednie pytania - zwłaszcza te o pracę. W końcu networking nie równa się jarmarkowi mającemu znaleźć pracę tylko przydatne informacje.
- Dawanie/brania - biorąc jakieś dane, trzeba także jakieś dać.
- Baza danych - Przed spotkaniem z ludźmi warto przedtem dowiedzieć się czegoś o nich.
- Wszechstronność - dotychczasowa lista kontaktów powinna zostać rozszerzona, szczególnie o te osoby, którzy dotychczas nie wpasowywali się w nasze zainteresowania.
- Cierpliwość - pierwszy kontakt nie zawsze skończy się sukcesem, a na to potrzeba czasu.
Networking biznesowy
Jeśli jest się nowym nabytkiem w jakiejś branży, warto rozejrzeć się. Może dotychczasowi znajomi będą użyteczni pod względem biznesowym. Mogą się do nich zaliczać ludzie ze szkoły/studiów, rodzina i jej przyjaciele, współpracownicy, lekarze, ludzie uczęszczający na te same zajęcia co Ty. Trzeba zapamiętać ich wszystkich, a jak jest taka możliwość to być z nimi w ciągłym kontakcie. W przeciwnym razie będziesz uchodzić za człowieka, który odzywa się tylko jak coś chce.
Najlepiej jest zacząć networking na konferencjach itp.. Trzeba wiedzieć dlaczego się tam jest, co chciałoby się zyskać. Na wszelki wypadek warto mieć przy sobie kilka swych wizytówek, a nawet CV.
Nie wolno czekać na kontakt z nową firmą do czasu utraty dotychczasowej pracy. W końcu można być zwolnionym nawet kiedy nic na to nie wskazuje. W przypadku małego doświadczenia, networking będzie przerażać lub dawać wrażenie, że korzystać z niego mogą tylko pewni siebie ludzie. Wbrew pozorom używają go również nieśmiałe osoby. Wiedzą, że jest to ważne narzędzie biznesowe używane przez wielu ludzi. Ważne tylko, aby być skutecznym w swoich działaniach - tutaj kontaktowaniu się z innymi. Internet ułatwił networking i może z niego korzystać każdy na stronach biznesowych gdzie ludzie wymieniają się swymi informacjami, w tym wystawiać opinie.
Jeśli umie się zachować granicę między życiem zawodowym, a prywatnym w internecie można skutecznie otrzymywać aktualne informacje zawodowe i to przez dłuższy okres czasu. Jednakże nie wolno zapominać, że nigdy nie zastąpi to bezpośrednich kontaktów.